سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرستاده تو میزان خرد تو را رساند و نامه‏ات رساتر چیزى است که از سوى تو سخن راند . [نهج البلاغه]
اماکن توریستی ایران و شهرهای توریستی
 
دانشگاه آزاداسلامی

قادرآباد (فارس)
از ویکی‌پدیا، دانشنامه? آزاد
قادرآباد
کشور      ایران
استان     فارس
شهرستان     خرم‌بید
بخش     مشهد مرغاب
نام(های) دیگر     پارسه
نام(های) قدیمی     کالان و نارنج قلعه
مردم
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا     1910
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه     10
میانگین بارش سالانه     200
روزهای یخبندان سالانه     60
اطلاعات شهری
پیش‌شماره تلفنی     0752365[نیازمند منبع]
تابلوی خوش‌آمد به شهر
قادرآباد بر ایران واقع شده‌است
قادرآباد
روی نقشه ایران
30.17° شمالی 53.16° شرقیمختصات: 30.17° شمالی 53.16° شرقی


قادرآباد یا پارسه یا پارسیان نام شهری از توابع شهرستان خرم‌بید است. مرکز این شهر بخش قادر آباد می‌باشد.این شهر در چند کیلومتری مقبره کورش بزرگ واقع شده است.

محتویات

    1 تاریخچه کلی
    2 جمعیت
    3 موقعیت جغرافیایی
    4 آب وهوا
    5 ویژگیهای اقتصادی
    6 دانشگاه‌ها
    7 گردشگری
    8 منابع

تاریخچه کلی

شهر قادرآباد مرکز بخش مشهدمرغاب (دشت مرغاب)، به دلیل واقع شدن در ارتفاعات رشته کوه‌های زاگرس، یکی از منحصر به فردترین نقاط استان فارس از لحاظ تعداد و تنوع گردشگری تفریحی می‌باشد که وجود مراتع، باغ‌ها، چشمه سارها، رودخانه‌ها و جنگل‌های زیبا این منطقه را نگین سبز شمال فارس نیز گویند. با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در میان رشته کوه‌های زاگرس از طریق سه گردنه ساقه بلند، شهیدآباد و احمد بیگی با شهرهای مجاور در ارتباط است. این شهر از جنوب به شهرستان پاسارگاد، از شمال به شهرستان خرم بید، از شرق به بوانات و از غرب به ارتفاعات شهرستان اقلید متصل است. دو رودخانه دائمی چشمه بناب و قادرآباد و چهار رودخانه فصلی تنگه خضری، احمد بیگی، دو زاغان و خشک، ارتفاعات جنگلی، مراتع چنارو و دو زاغان شرایط ویژه‌ای را در منطقه ایجاد کرده است. نام مشهدمرغاب برگرفته از چند استناد تاریخی می‌باشد که یکی اینکه جلگه مشهدمرغاب دارای تمدن سه هزار ساله می‌باشد و رودخانه پلوار یا قادرآباد که به گفته مورخین از دیر باز مبارک بوده است دشت مرغاب را چنان سیراب می‌کرده که این ناحیه را مرغزار یعنی دشت خرم می‌خواندند و مؤلف فارسی نامه، هزار سال پیش آن را مرغزار کالان نامیده است که به تدریج مرغاب تغییر کرد. مرحوم حاج میرزا حسن فصاحی صاحب فارس نامه ناصری نیز در مورد تسمیه این منطقه به مشهد، چنین می‌گوید: «مشهد به محل شهادت و قبر انبیاء واولیاء و بزرگ زادگان می گوینده که این منطقه را مشهد النبی گفته‌اند چون عجم حضرت سلیمان و جمشید را یک نفر دانسته‌اند». روایتی است زمانی که اعراب در جنگ با سلسله ساسانیان بودند و کم‌کم به فارس می‌رسیدند، حاکمان این منطقه در تدبیری نیکو و جالب برای جلوگیری از تخریب بناهای پاسارگاد وآثار تاریخی به جا مانده از دوره هخامنشیان دستور دادند تا مسجدی در این منطقه ساخته شود – هنوز کتیبه‌های عربی آن در کاخ اختصاصی کورش باقی مانده است- و مقبره‌ای زیبا به رسم اعراب ساخته شد و آن را محل دفن مادر حضرت سلیمان نام نهادند. از آنجا که اعراب به حضرت سلیمان علاقه وافری داشتند این منطقه را مشهد ام‌النبی نام گذاری کردند. با این تدبیر از تخریب در امان ماند و به مشهد ام‌النبی نام گرفت. بنا به روایتی مرغاب، نام یکی از سرداران کورش بوده که در یکی از جنگ‌ها کشته می‌شود و به دلیل احترامی که در نزد کورش داشته نام این سردار روی این رودخانه که امروز از میان دو منطقه شهری قادرآباد و مرغاب می‌گذرد، گذاشته می‌شود تا همیشه نزد مردم زنده و جاوید بماند. آرامگاه کورش نیز در بخش مشهدمرغاب قرار داشت که بنا به تصمیمات دولت چند سال قبل از این منطقه جدا گردید و به شهر سعادتشهر پیوست و شهرستان پاسارگاد به وجود آمد.
جمعیت

براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1390 صورت گرفته، جمعیت آن 17529 نفر (4003 خانوار) بوده‌است.[1]


موقعیت جغرافیایی

قادرآباد (مشهد مرغاب) یکی از دو بخش اصلی شهرستان خرمبید در شمال استان فارس می‌باشد ودر 53 درجه 16 دقیقه شرقی و 30 درجه و17 دقیقه شمالی واقع شده است و با ارتفاع 1900 متر از سطح دریا در 125 کیلومتری مسیر شیراز - اصفهان قرار گرفته است. از شمال به شهرستان خرمبید، از شرق به شهرستان بوانات، از جنوب به شهرستان پاسارگاد و از غرب به شهرستان اقلید محدود است. این منطقه از چهار طرف با رشته کوه‌های به هم پیوسته محصور شده و از طریق گردنه دیدگان، گردنه ساقه بلند و تنگ سعادتشهر با شهرهای اطراف ارتباط دارد.
آب وهوا

قادرآباد به دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا و وجود کوهستانهای اطراف دارای آب و هوای معتدل کوهستانی و جزء مناطق نسبتاً «سرد شمال استان بوده ودر فصل زمستان سرد ودر تابستان نسبتاً» خنک است. در زمستانها سردی هوا به حدود 18 درجه زیر صفر و در تابستان گرمی هوا به حدود 35 درجه بالای صفر می‌رسد.
ویژگیهای اقتصادی

    زمینهای مرغوب و حاصلخیز و منابع غنی آبهای زیر زمینی و رودخانه‌های پر آب باعث گرایش عامه مردم به شغل کشاورزی، دامپروری و باغداری شده است. از محصولات کشاورزی این منطقه :گندم، جو، ذرت، آفتابگردان، خیارسبز، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا، عدس، چغندر قند، بادمجان، سیب زمینی، بوده و محصولات باغی شامل سیب، هلو، آلوسیاه، آلو زرد، شفت آلو، زردآلو، به، انگور، گردو و بادام می‌باشد.
    یکی از قطب‌های اقتصادی منطقه کارخانه یک ویک است که شهرت جهانی داشته و محصولات متعددی را تولید نموده که علاوه بر مصرف داخلی به بازارهای جهانی نیز صادر می‌نماید. تولیدات این کارخانه شامل آبلیمو، رب گوجه، خیار شور، خاویار بادمجان، مرباجات، انواع کنسروها، ترشیجات و... می‌باشد.
    متاسفاته در سال‌های اخیر سیاست‌های غلطی از جمله انتقال خطوط تولید این کارخانه به نقاط دیگر و تعدیل نیرو و حتی زمزمه‌هایی پیرامون تعطیلی کامل کارخانه باعث ایجاد اعتراضات کارگری در این کارخانه شده که پاره‌ای از این اعتراضات حتی به سطح شهر نیز کشیده شده و موجبات نارضایتی کارگران و مردم منظقه و حتی ضرر و زیان به خود کارخانه نیز شده است. از آنجا که اعتراضات کارگری در این خطه با حساسیت‌های زیادی روبروست برخی از مردم به طعنه کارخانه یک و یک را کرانه باختری رود پلوار (سیوند) نامگداری کرده‌اند.
    شرکت چشمه بناب (یگان دشت) با داشتن زمینهای کشاورزی و باغات فراوان و مرکز پرورش ماهی قزل آلا، یکی دیگر از قطبهای اقتصادی منطقه است.

دانشگاه‌ها

این شهر دارای سه مرکز دانشگاهی است:

    دانشگاه جامع علمی کاربردی یک و یک

دانشگاه آزاداسلامی

    دانشگاه پیام نور (واقع در مرغاب)

گردشگری

    به شهر قادرآباد خوش آمدید
    قرار گرفتن قادراباد در نزدیکی مجموعه باستانی پاسارگاد و آرامگاه کوروش هخامنشی و همچنین قرار گرفتن این شهر در مسیر مجموعه? تخت جمشید و نقش رستم و ... این شهر را در زمره? یکی از نقاط گردشگر پذیر فارس قرار داده است که همه ساله به ویژه در ایام نوروز شاهد حضور گردشگران بسیاری از سراسر ایران و حتی از خارج کشور به این منطقه بوده است. وجود پارک کوهستانی سرآسیاب در شمال این شهر ، در نوع خود جزو زیباترین پارک‌های کوهستانی شمال فارس هست و بخصوص در ایام بهار و تابستان و حتی فصل پاییز با زیبایی‌های مثال زدنی میزبان گردشگران از منطقه شمال فارس و سایر نقاط ایران بوده است،قادراباد را به منطقه‌ای مستعد پیشرفت در زمینه توریسم و فعالیت‌های وابسته آن قرار داده است.

منابع

    درگاه ملی آمار ایران

[نمایش]

    ن ب و

استان فارس
[نمایش]

    ن ب و

ایران شهرستان خرم‌بید


کلمات کلیدی: دانشگاه آزاداسلامی

نوشته شده توسط آژانس هواپیمایی 96/5/20:: 7:56 صبح     |     () نظر

خرید لوازم پنچرگیری

خرید اسپینر حرفه ای

چراغ قوه تلسکوپی

ماهیتابه سرامیک پن

اسپری موبر کارینا

عینک ریبن اصل

دستگاه ماست ساز خانگی برقی